egw knop2 gedicht knop

20 augustus: Jonge zendelingen


Juiste focus
Het is kennis dat medeleven opwekt, en medeleven is de bron van succesvolle arbeid. Om bij de kinderen en bij de jeugd sympathie en de geest van zelfverloochening voor de lijdende miljoenen in verre gebieden te wekken, moet men hen met deze landen en volken bekend maken. Op dit gebied kan in onze scholen veel bereikt worden. In plaats van hun aandacht te vestigen op de heldendaden van de Alexanders en Napoleons uit de geschiedenis, kan men de scholieren beter het leven laten bestuderen van mannen als de apostel Paulus en Maarten Luther, Moffat, Livingstone en Carey. En niet te vergeten de geschiedenis der zending zoals die zich in onze tijd ontwikkelt. In plaats van hun geheugen te belasten met een lijst van namen en theorieën, die voor hun leven waardeloos zijn, en waaraan, eenmaal buiten de school, ze ternauwernood nog aandacht schenken, kunnen zij beter een studie maken van alle landen waar zendingswerk gedaan wordt en bekend worden met de volken en hun noden. <

Arbeiders uit het gewone volk
In dit afsluitingswerk van het evangelie moet nog een zeer groot veld bewerkt worden, en meer dan ooit tevoren moeten helpers uit het gewone volk in dit werk worden ingeschakeld. Zowel de jeugd als de ouderen zullen geroepen worden van de akker, wijngaard of werkplaats om door de Meester te worden uitgezonden en Zijn boodschap te verkondigen. Velen van hen hebben weinig gelegenheid voor opleiding gehad, maar Christus ziet in hen eigenschappen die hen in staat zullen stellen aan Zijn bedoeling te beantwoorden. Wanneer zij hun hart in het werk leggen en graag willen leren, zal Hij ze geschikt maken om voor Hem te werken.
Hij die de diepten van ‘s werelds ellende en wanhoop kent, kent ook de middelen welke in de nood voorzien. Aan alle kanten ziet Hij zielen in duisternis, gebukt onder zonde, droefheid en pijn. Maar Hij ziet ook hun mogelijkheden; Hij ziet de hoogte die zij kunnen bereiken. Hoewel menselijke wezens hun zegeningen misbruikt, hun talenten verknoeid en de waardigheid van een godzalig mensengeslacht verloren hebben, zal nochtans de Schepper in hun verlossing verheerlijkt worden.

De keuze van de Heiland
De last van de arbeid voor mensen in nood in de moeilijke gebieden der aarde, legt Christus op hen die gevoel hebben voor de onwetenden en voor hen die zijn afgedwaald. Hij zal aanwezig zijn om diegenen te helpen, wier harten ontvankelijk zijn voor medeleven, al zijn hun handen misschien ruw en onbekwaam. Hij wil werken door hen die barmhartigheid in ellende, en winst in verlies zien. Wanneer het Licht der wereld voorbij gaat, zal in alle moeiten een voorrecht, in verwarring orde, en in ogenschijnlijke mislukking succes gezien worden. Rampen zullen gezien worden als zegeningen en ellende als barmhartigheid. Arbeiders uit het gewone volk die de smarten van hun medemensen delen zoals hun Meester de smarten deelde van de ganse mensheid, zullen in het geloof aanschouwen hoe Hij met hen meewerkt.
“Nabij is de grote dag des Heeren, nabij en hij nadert haastig”. Zef. 1:14. En een wereld moet gewaarschuwd worden.
Duizenden en nog eens duizenden van de jeugd en van de ouderen moeten zich met elke voorbereiding die zij kunnen krijgen, aan dit werk wijden. Reeds gaan velen in op de roepstem van hun Here en Heiland en hun aantal zal nog groter worden. Laat elke christelijke opvoeder zulke arbeiders sympathie en medewerking verlenen. Laat hij de aan zijn zorg toevertrouwde jeugd bemoedigen en helpen opdat ze voorbereid worden om in de gelederen hun plaats in te nemen.

Kans om geschoold te worden
Er is geen beroep waarin de jeugd groter zegening kan ontvangen. Allen die zich aan de dienst des Heren wijden, zijn Gods helpende hand. Zij zijn de medearbeiders van de engelen; veelmeer nog zijn ze de menselijke werktuigen door wie de engelen hun opdracht vervullen. Engelen spreken door hun stem en werken door hun handen. En de menselijke arbeiders, in samenwerking met hemelse machten, plukken de vruchten van hun opvoeding en ervaring. Welke “universiteitsopleiding” kan als scholingsmiddel hiermee gelijk staan?

Het erfdeel onzer kinderen
Hoe snel zou de boodschap van een gekruisigde, verrezen en spoedig komende Heiland aan de wereld gebracht kunnen worden, met zulk een leger van toegeruste, goed getrainde jongelui! Hoe spoedig zou dan het einde komen, het einde van lijden, van smart en zonde! Hoe spoedig zouden dan onze kinderen, in plaats van een erfdeel hier, bevlekt door zonde en smart, hun erfdeel ontvangen waar “de rechtvaardigen het land beërven en daarin voor immer wonen”; waar “geen inwoner zal zeggen: “Ik ben ziek”, en “niet meer gehoord zal worden het geluid van geween”. Ps. 37:29; Jes. 33:24; 65:19. -- KV, hfdst 31

We lezen samen uit Karaktervorming van EGW, om inzicht te krijgen in ons eigen karakter, zoals God dat ziet. We lezen elk hoofdstuk in 2 tot 4 dagen.

Reacties  

# Ingrid Wijngaarde 19-08-2016 17:54
Deze wereld dringt zich vanaf de basisschool aan ons op met loze feitenkennis.

Soms zijn het uiterst domme dingen die voor hogere wetenschap doorgaan. Bijvoorbeeld dat een T-Rex een vleeseter was. Denk na! De grootste jager op aarde is de leeuw (200kg): slank, gespierd en rennend op vier poten. Alle grotere land- en zeedieren zijn planteneters.
Een T-Rex kon nooit een jager zijn. Teveel massa, teveel traagheid, te veel instabiliteit - degenen die een beetje natuurkunde hebben gehad, weten het wel. Het moest een planteneter zijn geweest - tanden zeggen niets. Zelfs als aaseter zou het van de honger sterven voordat het het volgende kadaver tegenkwam.
Dus DENK NA! De principes van natuur- en wiskunde gelden nog steeds in de klas evolutiebiologie.

Het principe van leren, moet je leren. Dan kan iemand alles wel leren, is mijn ervaring. Iemand met een talenknobbel krijgt echter niet opeens een wiskundesector in zijn hersenen - ieder zijn of haar talent.
Ik denk dat het goed is als jongelui na de middelbare school een jaartje rust nemen, om zich te bezinnen op hoe ze verder gaan. Christelijke jongeren des te meer. We zitten nou eenmaal in een systeem dat ons van de 6e tot de 16e in de boeken houdt. Maar wees kieskeurig. Op de middelbare school stond bij ons Turks Fruit op de "literatuurlijs t". De gezichten van de jongens in mijn klas glommen als ze het erover hadden. Ik heb geweigerd om dat boek te lezen. De korte beschrijving zei mij genoeg.
Wees een rebel als het gaat om principes en moraal. Slik niet alles voor zoete koek en laat je geen houding opdringen. Wees jezelf vooral als het gaat om trouw aan God.
Wees trouw als Daniel, Jozef en Jeremia.
De jonge jaren zijn gauw voorbij, verspil ze niet.
Kies vóór je twintigste voor God - daarna wordt de druk om het niet te doen alleen maar groter.
God kan jou heel goed gebruiken, en je bouwt tegelijkertijd aan een sterk karakter en standvastigheid .
Maak af waar je aan begonnen bent, tenzij het tegen Gods wil is.
Wees dan moedig om te stoppen.

u bent niet geauthoriseerd om op dit bericht commentaar te geven.

Erken nu met geheel uw hart en ziel, dat niet een van alle goede beloften die de HERE, uw God, u gegeven heeft, onvervuld gebleven is. - Jozua 23:14


Copyright © Promise Ministry