egw knop2 gedicht knop

13 augustus: Het bewijs van geloof


Wat is geloof?
Geloof is vertrouwen op God - gelovende dat Hij ons liefheeft en het beste weet wat goed voor ons is. Het doet ons dus Zijn weg en niet onze weg kiezen. Het aanvaardt Zijn wijsheid in plaats van onze onwetendheid, Zijn kracht in plaats van onze zwakheid, Zijn rechtvaardigheid in plaats van onze zondigheid. Ons leven, wijzelf, komen Hem reeds toe; het geloof erkent Zijn eigendomsrecht en aanvaardt de zegen daaraan verbonden.
Waarheid, oprechtheid, reinheid zijn aangewezen als de geheimen voor succes in het leven. En het is geloof, dat ons in het bezit stelt van deze beginselen. Elke goede aandrang of elk goed streven is een gave van God; door het geloof wordt van God het leven ontvangen dat alleen de ware groei en doelmatigheid kan voortbrengen.

Hoe geloof te beoefenen
Hoe het geloof geoefend kan worden, moet bijzonder duidelijk gemaakt worden. Tegenover elke belofte van God staan voorwaarden. Wanneer we bereid zijn Zijn wil te doen, staat al Zijn kracht tot onze beschikking. Welke gave Hij ook belooft, deze ligt besloten in de belofte zelf. “Het zaad is het Woord Gods”. Luc. 8:11. Zo zeker als de eik in de eikel is, zo zeker is de gave Gods in Zijn belofte. Wanneer we de belofte aanvaarden, hebben we de gave.
Het geloof dat ons in staat stelt Gods gaven te ontvangen, is op zichzelf een gave die elk menselijk wezen in een zekere mate wordt verleend. Het groeit wanneer het geoefend wordt door de toe-eigening van Gods Woord. Willen we het geloof versterken, dan moeten we het vaak in contact met Gods woord brengen.

De kracht van Gods Woord
Bij het bestuderen van de Bijbel moet men de scholier op de kracht van Gods Woord opmerkzaam maken. Bij de schepping “sprak Hij en het was er; Hij gebood en het stond er”. Hij “roept het niet-zijnde tot aanzijn” (Ps. 33:9; Rom. 4:17), want wanneer Hij dat roept, is het er.

Resultaten van Gods Woord
Hoe vaak hebben zij die hun vertrouwen stelden op Gods Woord, hoewel zijzelf totaal hulpeloos waren, de macht van de hele wereld weerstaan. Neem Henoch, rein van hart, heilig van leven, die zich vastklemde aan zijn geloof in de triomf van de gerechtigheid over een verdorven en spottend geslacht. En Noach met zijn gezin tegen de mannen van zijn tijd, mannen die de grootste lichamelijke en verstandelijke kracht bezaten, maar het meest gedegenereerd waren op zedelijk gebied. Of de kinderen Israëls aan de Rode Zee, een hulpeloze, bange menigte van slaven tegen het machtigste leger van het machtigste volk op aarde. En David, een herdersjongen, maar reeds in het bezit van Gods belofte van de troon, tegen Saul, de heersende vorst, die vastbesloten was zijn macht te handhaven. Ook Sadrach en zijn vrienden in de vurige oven en Nebukadnezar op de troon. Daniël tussen de leeuwen, die zijn vijanden had op de hoogste posten van het koninkrijk. Jezus aan het kruis en de Joodse priesters en oversten die zelfs de Romeinse landvoogd dwongen hun wil uit te voeren. Paulus in ketenen om de dood van een misdadiger te ondergaan onder Nero, de despoot van een wereldrijk.
Zulke voorbeelden worden niet alleen in de Bijbel gevonden. In elk geschiedkundig boek over de menselijke vooruitgang kan men die vinden. De Waldenzen en de Hugenoten, Wycliffe en Huss, Hieronymus en Luther, Tyndale en Knox, von Zinzendorf en Wesley en nog tal van anderen hebben getuigd van de kracht van Gods Woord tegen menselijke macht en politiek die het boze ondersteunden. Dit zijn inderdaad de edelen der wereld. Dit is hun koninklijke afstamming. Ook nu nog worden er jonge mensen geroepen in deze rij van edelen hun plaatsen in te nemen. -- KV, hfdst 30

We lezen samen uit Karaktervorming van EGW, om inzicht te krijgen in ons eigen karakter, zoals God dat ziet. We lezen elk hoofdstuk in 2 tot 4 dagen.

Reacties  

+1 # Ingrid Wijngaarde 13-08-2016 17:25
Het bewijs van geloof? Contradictio in terminis?

Tot geloof komen is een mysterie, precies zoals liefde tussen een man en vrouw een mysterie is - hoe komen die tot elkaar, soms ligt er een wereldafstand tussen.
Ik ben zes jaar lang huwelijksambten aar geweest (toen de homo's mijn recht op godsdienstvrijh eid begonnen te schenden, ben ik gestopt) en het was elke keer weer een verwondering te horen hoe mensen elkaar ontmoeten, herontmoeten en verliefd worden. Jonge mensen en verliefde paren van over de 70-80, rijke mensen en mensen aan de kant van de maatschappij. Liefde maakt geen onderscheid.

Gods liefde ook niet. Jezus zei: we weten niet hoe de Geest werkt, want het is als de wind - we weten niet vanwaar het komt of waarheen het gaat (tegenwoordig weten we het wel), maar we zien de uitwerking.
Geloof is de werking van de Geest van God in ons en de vrucht van de Geest is liefde, die zich uit in blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid , goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing; die zich uit in moed om te staan voor recht en te protesteren tegen onrecht. Die het karakter van God weerspiegelt in deze kenmerken: barmhartig, genadig, lankmoedig, groot van goedertierenhei d en trouw, ongerechtigheid , overtreding en zonde vergeeft, maar de schuldige niet onschuldig verklaart.

Tot geloof komen is een mysterie, maar als er eenmaal geloof is, is dat het bewijs dat geloof net zo echt is als liefde. Mag ons geloof in God ons ertoe brengen deze vruchten te kweken, te koesteren en uit te delen.

u bent niet geauthoriseerd om op dit bericht commentaar te geven.

Erken nu met geheel uw hart en ziel, dat niet een van alle goede beloften die de HERE, uw God, u gegeven heeft, onvervuld gebleven is. - Jozua 23:14


Copyright © Promise Ministry