egw knop2 gedicht knop

25 juli: Thuis leren


De eerste ambachtsschool
Voor elk kind moet het ouderlijk huis de eerste ambachts- of huishoudschool zijn. En dan moet zo veel mogelijk elke school mogelijkheid tot handenarbeid geven. Zo’n opleiding zou grotendeels de plaats van het gymnastieklokaal innemen en bovendien van nut zijn door het bevorderen van een waardevolle tucht.

Scholen voor handenarbeid
Aan de opleiding tot handenarbeid moet veel meer aandacht besteed worden dan ze tot nu heeft ontvangen. Scholen moeten gesticht worden die, behalve de hoogste verstandelijke en zedelijke vorming, de beste middelen voor lichamelijke ontwikkeling en voor een vakopleiding bieden. Daar moet les worden gegeven in landbouw, in verschillende ambachten - waartoe zoveel mogelijk de nuttigste vakken behoren - en ook in de huishoudkunde, koken van gezonde spijzen, naaien, het maken van kleren, verzorging van zieken en dergelijke. Daar moeten dus akkers, werkplaatsen, ziekenkamers zijn en het werk op elk gebied moet onder leiding staan van bekwame leerkrachten.

Het leren van een vak
Het werk moet een bepaald doel hebben en moet grondig gedaan worden. Hoewel het goed is dat ieder van verschillende vakken enige kennis bezit, is het toch absoluut nodig dat men zich op minstens één vak speciaal toelegt. Elke jongeman die de school verlaat, moet een of ander vak of beroep kennen, waarmee hij zo nodig zijn brood kan verdienen.

Kosten
Vaak wordt tegen het ambachtsonderwijs op school het bezwaar geopperd dat er zoveel kosten mee gepaard gaan. Maar het doel dat bereikt wordt, is de kosten waard. Geen ander ons opgedragen werk is zo belangrijk als de opvoeding van de jeugd en alle kosten die voor de juiste uitvoering daarvan besteed worden, zijn wel besteed. Zelfs uit het oogpunt van de financiële resultaten, zullen de kosten besteed aan de opleiding tot handenarbeid de beste besparing blijken te zijn. Velen van onze jongens zouden op deze wijze van de straathoeken en uit de café’s gehouden worden; de gelden, uitgegeven voor akkers, werkplaatsen en baden zouden meer dan verantwoord zijn door wat uitgespaard wordt op ziekenhuizen en tuchtscholen. En wie kan de waarde van de jeugd voor de mensheid en het volk schatten wanneer ze worden opgeleid om nuttige, produktieve arbeid te verrichten?

Landbouw
Bezigheden, verricht in de open lucht, die het gehele lichaam in actie brengen, vormen de beste ontspanning na de studie. Geen handenarbeid is van meer waarde dan landbouw. Er moet veel meer gedaan worden om belangstelling voor landbouwwerk te wekken en aan te moedigen. Laat de leraar de aandacht van de scholieren vestigen op wat de Bijbel aangaande de landbouw zegt, namelijk dat het Gods bedoeling was dat de mens de aarde zou bewerken; dat aan de eerste mens, de heerser over de gehele wereld, een hof werd gegeven om die te bebouwen; en dat velen van de groten der wereld zich niet geschaamd hebben om de grond te bewerken. Wijst op de kansen die een dergelijk leven beiden. De wijze Salomo zegt: “Een voordeel voor het land bij dit alles is een koning die de akkerbouw begunstigt” Pred. 5:8. Van degene die de grond bebouwt, zegt de Bijbel: “Zijn God onderricht hem over de juiste wijze en onderwijst hem”. En verder: “Wie de vijgeboom verzorgt, geniet de vrucht” Jes. 28:26; Spr. 27:18. Wie zijn brood verdient door de akkerbouw ontkomt aan vele verzoekingen en geniet ontelbare voorrechten en zegeningen, waarvan degenen die hun werk in de grote steden hebben, verstoken blijven. En in deze dagen van enorme concerns en van concurrentie op zakelijk gebied zijn er maar weinigen die zich zo in een werkelijke onafhankelijkheid kunnen verheugen en de zekerheid hebben dat ze vruchten op hun arbeid zullen ontvangen als de landbouwer. -- KV, hfdst 24

We lezen samen uit Karaktervorming van EGW, om inzicht te krijgen in ons eigen karakter, zoals God dat ziet. We lezen elk hoofdstuk in 2 tot 4 dagen.

Reacties  

+1 # Ingrid Wijngaarde 25-07-2016 18:19
In mijn jonge jaren was het nog vrij normaal dat in Suriname de jongens werden opgevoed "man" te zijn - d.w.z. twee linkerhanden in huis en een rokkenjager buitenshuis, die elk meisje en elke vrouw nafloot. Irritant en respectloos!

Gevolg: veel moeders, die hun kinderen alleen opvoedden en een man hadden alleen maar voor financiële zekerheid.
Wat ben ik blij dat mijn ouders niet meededen met die flauwekul. Zeven kinderen, 3 jongens en 4 meisjes. Mijn vader zei heel nuchter: een week heeft zeven dagen, dus ik hoef geen werkrooster te maken. Onthoud je dag en doe je taak: de ene dag afwassen en de andere stofzuigen. Vanaf de middelbare school wasten we onze kleren zelf en er werd geen ontbijt voor ons gemaakt: vroeg opstaan om op tijd de schoolbus te halen. Wil je lunch op school, dan smeer je zelf je broodje. Ziet je kamer eruit als een duiventil? Jij moet erin slapen. Als de stank je uit je slaap houdt, verschoon je je bed wel. Dat gold voor iedereen.
De groten helpen de kleinen, want ma en pa hadden ook een gewone baan.
20:00 uur naar bed, want de wekker ging om 05:00 uur de middelbare school begon om 07:00 uur en als je de bus om 06:00 u had gemist was je laat op school.
Er werd soms gemopperd. Was de afwas 's avonds nog niet gedaan, dan ging je pas slapen als het aanrecht schoon was, of je had de volgende dag nog een klusdag en broer of zus was vrij.
Verder werd van ons alleen verwacht dat we ons best deden op school en er niet met de pet naar gooiden.
We kwamen niets te kort en het leven was gewoon leuk.
Toen ik 19 was, heb ik de Heer leren begrijpen (ondanks het bovenstaande, zijn we niet goddeloos opgevoed), en werd het leven nòg mooier....

u bent niet geauthoriseerd om op dit bericht commentaar te geven.

Erken nu met geheel uw hart en ziel, dat niet een van alle goede beloften die de HERE, uw God, u gegeven heeft, onvervuld gebleven is. - Jozua 23:14


Copyright © Promise Ministry