egw knop2 gedicht knop

15 juni: Lokvogels der zonde


Wanneer één zonde gekoesterd wordt
Geen waarheid plaatst de Bijbel in een helderder licht dan het gevaar van slechts een enkele afwijking van het recht - een gevaar zowel voor de kwaaddoener als voor allen die onder zijn invloed komen. Van een voorbeeld gaat een sterke kracht uit en wanneer het gaat om de boze neigingen van onze natuur, wordt het bijna onweerstaanbaar. De sterkste vesting van de ondeugd in onze wereld is niet het ongerechtige leven van de verworpen zondaar of de ontaarde uitgeworpene; het is dat leven dat naar buiten deugdzaam, eerbaar en nobel is, maar waarin één zonde wordt gekoesterd, aan één ondeugd wordt toegegeven. Voor de ziel die in het verborgene worstelt tegen een of andere sterke verzoeking, die bevende staat aan de rand van de afgrond, is zo’n voorbeeld één van de krachtigste verlokkingen tot zonde.

Lokvogels in dienst van de verzoeker
Hij die begaafd is met verheven begrippen ten aanzien van leven, waarheid en eer, maar nochtans opzettelijk één gebod van Gods heilige wet overtreedt, heeft zijn edele gaven veranderd in een verlokking tot zonde. Aanleg talent, sympathie, ja zelfs edelmoedige en vriendelijke daden kunnen aldus lokvogels van Satan worden om zielen te lokken naar de afgrond van de ondergang. Juist daarom heeft God zoveel voorbeelden gegeven die de resultaten van zelfs één enkele verkeerde daad laten zien. Vanaf het droeve verhaal van die ene zonde die de dood in de wereld met al onze ellende en het verlies van het Paradijs bracht, tot het verhaal van hem die voor dertig zilverlingen de Here der heerlijkheid verkocht, geeft de Bijbelse levensbeschrijving tal van voorbeelden, geplaatst als bakens ter waarschuwing bij de zijwegen, die afvoeren van de levensweg. 
Ook ligt er een waarschuwing opgesloten in het achtslaan op de gevolgen van het eenmaal toegeven aan menselijke zwakheid en dwaling, hetgeen de vrucht is van het loslaten van het geloof. -- KV, hfdst 16

We lezen samen uit Karaktervorming van EGW, om inzicht te krijgen in ons eigen karakter, zoals God dat ziet. We lezen elk hoofdstuk in 2 tot 4 dagen.

Reacties  

+1 # Ingrid Wijngaarde 14-06-2016 20:22
Een lokvogel is, iemand die anderen moet verleiden ergens binnen te gaan of iets te ondernemen. Iemand die het voorbeeld geeft van afwijking - ook al is het op één punt - wordt een struikelblok voor heel veel mensen.
Paulus zegt ergens dat hij liever veganist is dan dat zijn verkeerd eten van vlees, anderen ertoe zou brengen te doen wat God afkeurt.. hij wilde geen slecht voorbeeld geven, hij wilde geen misleidende signalen uitzenden, hij wilde geen lokvogel tot zonde zijn.
Lokvogels tot zonde zijn vaak hoogbegaafde mensen, welbespraakt en charmant. Ze genieten hoge eer en anderen denken: zo iemand is zó verstandig en geleerd, heeft status en aanzien. Ik volg hem/ haar dan denk ik dat ik veilig ben.
Menselijke Lokvogels zijn als de vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad - mooi, aanlokkelijk om te zien, begeerlijk, maar dodelijk!
Ellen White refereert aan de vele voorbeelden die God in Zijn genade in de Bijbel heeft gegeven van één kleine, ogenschijnlijk onbetekenende gekoesterde zonde, of verlangen.
Ze zegt: het gevolg van het toegeven aan menselijke zwakheid en dwaling, is de vrucht van het loslaten van het geloof ...

Dit hoofdstuk 16 in Karaktervorming hadden we misschien moeten lezen vóór 5 juni.

u bent niet geauthoriseerd om op dit bericht commentaar te geven.

Erken nu met geheel uw hart en ziel, dat niet een van alle goede beloften die de HERE, uw God, u gegeven heeft, onvervuld gebleven is. - Jozua 23:14


Copyright © Promise Ministry