egw knop2 gedicht knop

29 juli: Valse wijsheid en fantasie


Heidense schrijvers
Op welke werken worden tijdens de ontvankelijkste levensjaren de gedachten van jonge mensen gericht? Uit welke bronnen wordt de jeugd geleerd te drinken bij hun taal- en literaire studie? - Uit de bronnen van het heidendom; uit fonteinen die gevoed worden door het verderf van het oude heidendom. Zij moeten schrijvers lezen van wie gezegd wordt dat ze een minachting hebben voor de beginselen der moraliteit. En van hoeveel hedendaagse schrijvers kan niet hetzelfde worden gezegd! Bij hoevelen zijn niet stijl en taalschoonheid slechts een vermomming van de beginselen die in hun wezenlijke mismaaktheid de lezer zouden afstoten!

Romans
Bovendien zijn er nog tal van romanschrijvers die in het rijk der verbeelding tot liefelijke dromen lokken. En al mag men die schrijvers niet openlijk beschuldigen van immoraliteit, toch prikkelen hun werken niet minder tot het kwade. Duizenden en duizenden worden daardoor beroofd van tijd, energie en zelftucht die zo nodig zijn voor de ernstige levensproblemen.

Valse wetenschap
In de doorgaans gevolgde lijn van de wetenschappelijke studie, doen zich even grote gevaren voor. Evolutieleer en soortgelijke dwalingen worden op scholen vanaf de kleuterschool tot de universiteit geleerd. Op die wijze wordt de studie van de wetenschap die eigenlijk tot het kennen van God moest leiden, zodanig vermengd met de speculaties en theorieën van mensen dat daaruit ongeloof ontstaat.

Hogere kritiek
Zelfs de Bijbelstudie, zoals die vaak op scholen wordt gehouden, berooft de wereld van de kostbare schat van Gods Woord. Het werk van de “hogere kritiek”, met zijn ontleding, zijn gissing, zijn vervorming, vernietigt het geloof in de Bijbel als een goddelijke openbaring; zij berooft Gods woord van de kracht om het leven van de mens te beheersen, te verheffen en te bezielen. -- KV, hfdst 25

We lezen samen uit Karaktervorming van EGW, om inzicht te krijgen in ons eigen karakter, zoals God dat ziet. We lezen elk hoofdstuk in 2 tot 4 dagen.

Reacties  

+2 # Ingrid Wijngaarde 29-07-2016 06:49
We leven in het tijdperk van de sprookjes - sprookjes voor elke leeftijdsgroep.
Voor meer dan 150 jaar zijn de gedachten van de mensen geconditioneerd over het sprookje van de oorsprong en nu is het de tijd dat wat dat sprookje teweegbrengt het laatste bolwerk gaan slechten - het ware geloof in God.
Satan heeft zijn plan meesterlijk en sluw uitgewerkt - stap voor stap. En terwijl we zaten te slapen in onze zelfgenoegzame theologische rijkdom en toelieten dat onze kinderen door de wereld gevormd werden, zijn er nog maar weinig christenen die geloven in schepping en de exclusiviteit van de seksuele relatie, het vierde gebod. Bijbelse profetie is speculatief geworden door al de valse voorspellingen van het einde - zelfs in onze kerk.
Elk beeld van God en over God is vervaagd... Zelfs met het naar de oppervlakte komen van steeds meer bewijzen (ark van Noach, Rode zee oversteek, archeologie) blijft men stug ontkennen dat de Bijbel waar is. Zij die de aanspraken van de Bijbel tot hun lifestyle-keuze maken, worden fundamentaliste n, extremisten en kindermisbruike rs genoemd.

Satan zei brutaal tegen de Schepper: "het is van mij en ik geef het aan wie ik wil."
De komende president van de VS - wie het ook zal zijn - het is kiezen tussen twee kwaden - zal hoe dan ook het podium oprichten voor de slotacte van deze aarde, want de ontaarding van deze wereld gaat zo snel, dat het niet echt lang meer zal duren.
Waar zal God u en mij vinden? Aan Zijn kant of aan de overzijde?

u bent niet geauthoriseerd om op dit bericht commentaar te geven.

Erken nu met geheel uw hart en ziel, dat niet een van alle goede beloften die de HERE, uw God, u gegeven heeft, onvervuld gebleven is. - Jozua 23:14


Copyright © Promise Ministry